• Peiling

Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Ongelezen bericht door Admin »

Heb je ooit gemerkt dat je jezelf steeds maar weer blijft herinneren aan die gênante situatie van gisteren? Of dat je een kleine fout blijft herkauwen tot het je helemaal naar beneden trekt? Dat is wat we noemen 'rumineren', een herhalende gedachtecirkel die gericht is op de oorzaken, gevolgen en symptomen van je huidige negatieve gemoedstoestand. Het is alsof je vastzit in een neerwaartse spiraal van ellende. Gelukkig zijn er manieren om dit patroon te doorbreken en je mentale welzijn te verbeteren. Hier zijn vijf tips om te stoppen met malen.

1. Wees dankbaar

Het klinkt misschien een beetje gek, maar onderzoek suggereert dat dankbaarheid een omgekeerde relatie heeft met piekeren. Het beoefenen van dankbaarheid kan je helpen om meer waardering te hebben, zelfs voor negatieve gebeurtenissen, en ze om te zetten in iets positiefs. Begin je dag door drie specifieke dingen op te noemen waar je dankbaar voor bent. Het kan iets kleins zijn, zoals een lekker kopje koffie of een glimlach van een vreemde. Het gaat erom de positieve aspecten in je leven te erkennen, hoe klein ze ook mogen lijken.

2. Wees bewust van je lichaam

Je lichaamsbewustzijn kan je helpen om je aandacht te verleggen naar het huidige moment, wat kan helpen om het piekeren te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die goed in contact staan met hun lichaam, minder geneigd zijn om te blijven malen. Wanneer je merkt dat je aan het piekeren bent, probeer dan eens een snelle lichaamsscan. Besteed aandacht aan verschillende delen van je lichaam en de fysieke sensaties die je ervaart. Dit zal je verankeren in het huidige moment, terwijl je gedachten naar de achtergrond vervagen.

3. Meditatie

Mensen die regelmatig mediteren, melden minder last te hebben van piekeren en symptomen van depressie. Meditatie kan een effectieve praktijk zijn om het piekeren te bestrijden door het verbeteren van emotioneel bewustzijn, aanwezigheid in het moment, minder focus op jezelf en het opbouwen van zelfcompassie. Probeer elke dag wat tijd vrij te maken om te mediteren. Je kunt beginnen met slechts vijf minuten en geleidelijk aan de duur verlengen naarmate je er meer vertrouwd mee raakt.

4. Verminder de focus op jezelf

Onderzoek in de psychologie toont aan dat te veel aandacht voor jezelf een krachtige rol speelt bij psychische aandoeningen. Wat denk je meestal wanneer je aan het piekeren bent? Waarschijnlijk draaien veel van je obsessieve gedachten om jouzelf, jouw situatie, emoties, relaties, enzovoort. Mindfulness kan helpen om deze zelfgerichtheid te verminderen en in plaats daarvan zelfbewustzijn te bevorderen. Probeer jezelf te betrappen wanneer je weer in zo'n gedachtepatroon vervalt en richt je aandacht op de buitenwereld en de mensen om je heen.

5. Wees lief voor jezelf

Mensen die veel piekeren, bekritiseren zichzelf vaak en hebben een laag zelfbeeld. Om dit te verlichten, is het belangrijk om zelfcompassie te tonen. Door zelfcompassie te beoefenen, kun je het piekeren verminderen. In feite zijn mensen die zelfcompassie beoefenen, minder geneigd om te blijven malen en hebben ze minder last van depressie. Compassie kan ook helpen om de focus op jezelf te verminderen door je te verbinden met anderen. Probeer jezelf te behandelen met dezelfde vriendelijkheid en begrip die je zou tonen aan een goede vriend.

Dus, als je merkt dat je vastzit in een eindeloze cyclus van piekeren, onthoud dan dat er manieren zijn om dit patroon te doorbreken. Door dankbaarheid te beoefenen, je lichaamsbewustzijn te vergroten, te mediteren, je focus op jezelf te verminderen en zelfcompassie te tonen, kun je stoppen met malen en weer volop van het leven genieten.
Zwelbast
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2024 20:09

Re: Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Ongelezen bericht door Zwelbast »

Ja dit bovenstaande klopt, en er op vertrouwen dat alles goed komt (Niet in angst leven), en genieten van wat er nu is/ in het nu leven. Groet tim
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 413
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Ongelezen bericht door MARCDC »

Het is daarbij ook wel handig dat terwijl ik zelf de focus minder op mezelf leg, ik mensen wegfilter uit mijn leven als ik merk dat die nogal eenzijdig zijn in de focus op zichzelf leggen.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 551
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Ongelezen bericht door Alba »

Zolang je tips nodig hebt om te stoppen met piekeren, blijf je piekeren. En bedenk je dat er mensen zijn die kruiwagens vol met geld verdienen aan jouw gepieker waar zij vervolgens platitudes voor bedenken.
Gebruikersavatar
beernd
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023 15:46
Locatie: Rossum ov

Re: Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Ongelezen bericht door beernd »

Piekeren is tijdloos. Je blijft maar piekeren over alles en nog wat.
Neem eens de tijd voor een leuke wandeling.
Ik wandel mijn eigen pad
Gebruikersavatar
Izegrim
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2023 10:47
Locatie: Zuid-Limburg
1e diagnose: Autisme

Re: Stop met piekeren en start met leven: 5 tips om te stoppen met malen

Ongelezen bericht door Izegrim »

Ik kan eigenlijk niet stoppen met piekeren, maar ja ... dat is dan ook OCD
Plaats reactie