• Peiling

Kassa: De risico’s van medische diagnoses op TikTok en Instagram

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan...
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 2105
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Kassa: De risico’s van medische diagnoses op TikTok en Instagram

Ongelezen bericht door Admin »



Ze zijn enorm populair. De zelfdiagnosevideo’s op Instagram en TikTok. "Als je deze symptomen hebt, dan heb je ADHD," of "Dit zijn 10 kenmerken van autisme." Maar hoe betrouwbaar zijn deze medische diagnoses eigenlijk? En wat gebeurt er als de informatie die wordt gedeeld misinformatie blijkt te zijn?

Dagelijks verschijnen er duizenden zelfdiagnosevideo's op je tijdlijn op platformen zoals TikTok en Instagram. Dankzij slimme algoritmes blijf je kijken, en hoe vaker je wordt blootgesteld aan het idee dat je een stoornis hebt, hoe sneller je dat gelooft. Maar wat als deze video's op TikTok en Instagram vol misinformatie zitten? Wat zijn de gevolgen als mensen zichzelf ten onrechte een medische diagnose of probleem aanpraten?

Najla Edriouch, een psycholoog die wetenschappelijk onderbouwde informatie deelt op YouTube en Instagram, ziet steeds vaker patiënten die zichzelf onterecht al een medische diagnose hebben gesteld. "Vroeger zag ik dit nauwelijks, maar nu komen mensen regelmatig binnen met de overtuiging: ‘Ik heb op TikTok en Instagram gezien dat mijn klachten bij ADHD passen, dus ik heb ADHD.’" Ze wijst erop dat deze zelfdiagnoses vaak gebaseerd zijn op misinformatie en niet altijd kloppen.

Onderzoeker Wietske de Vries analyseerde de 100 populairste video's op TikTok over ADHD en ontdekte dat er in veel gevallen sprake is van misinformatie. Maar liefst 55% van de gedragingen die in deze video's op TikTok aan ADHD worden toegeschreven, komt niet overeen met de klinische criteria voor ADHD. Video’s noemen vaak termen zoals ‘hyperfocus’, ‘ADHD paralysis’, ‘ADHD indecisiveness’ en ‘ADHD time blindness’, die niet bij de medische diagnose ADHD horen.

Steeds meer mensen vragen zich af: "Heb ik ADHD of autisme?", of "Ben ik depressief?" Deze vragen worden vaak gebaseerd op misinformatie uit video's op sociale media zoals Instagram en TikTok. Nieuw onderzoek uit Nederland toont aan dat meer dan de helft van de symptomen die in TikTok-video’s worden genoemd in verband met ADHD, niet kloppen met de officiële medische diagnoses.

Kassa is het consumentenplatform van BNNVARA. Problemen met verzekeringsmaatschappijen en banken, maar ook zaken als lachgas, fillers, phishing en ransomware komen voorbij. Individuele klachten behandelen we in de Belbus en we testen regelmatig verschillende producten & diensten.

Kassa bestaat al sinds 1989 en wordt gepresenteerd door Amber Kortzorg en Mai Verbij. Iedere zaterdag om 19.15 te zien op NPO 2. Of elke donderdag om 16.00 op dit kanaal!

Het laatste consumentennieuws, hulpartikelen en het consumentenforum Vraag & Beantwoord vind je op onze website: https://kassa.nl.

Verder lezen: https://autsider.net/?s=tiktok
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 365
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Kassa: De risico’s van medische diagnoses op TikTok en Instagram

Ongelezen bericht door EgoSum »

Tegenwoordig moet je iets hebben om erbij te horen hè :roll:
Als je je informatie van dat soort kanalen haalt, is er inderdaad iets niet in orde met je.

Als je het niveau op dat soort media ziet, vraag je ja af hoe het verder moet met de wereld. Maar ja, volgens mij vraagt iedere generatie zich dat af over de nieuwste trends.
Plaats reactie