Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Dieet rijk aan vetten en arm aan koolhydraten gunstig bij autisme?

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Topics: 8
1e diagnose: Autisme

Re: Dieet rijk aan vetten en arm aan koolhydraten gunstig bij autisme?

Ongelezen bericht door EgoSum »

Zo'n onderzoek kost bakken met geld en veel tijd voor een heel klein beetje resultaat, wat misschien niet eens voor mensen geldt. En er worden proefdieren voor gebruikt. Ik vraag me wel eens af of dat het echt waard is.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Ongelezen bericht door MARCDC »

EgoSum schreef: 11 okt 2024 09:56 Zo'n onderzoek kost bakken met geld en veel tijd voor een heel klein beetje resultaat, wat misschien niet eens voor mensen geldt. En er worden proefdieren voor gebruikt. Ik vraag me wel eens af of dat het echt waard is.
gebrek aan choline tast het geheugen aan...
veganisme als een aandoening waarbij de patiënt gewoon telkens vergeet om in de supermarkt vlees te kopen? een vicieuze cirkel...
raar is dat alle veganisten die ik ken stuk voor stuk heel sportieve en dynamische mensen zijn.
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

MARCDC schreef: 11 okt 2024 17:18 gebrek aan choline tast het geheugen aan...
veganisme als een aandoening waarbij de patiënt gewoon telkens vergeet om in de supermarkt vlees te kopen? een vicieuze cirkel...
raar is dat alle veganisten die ik ken stuk voor stuk heel sportieve en dynamische mensen zijn.
Choline zit ook in plantaardige producten, en je maakt een deel ook zelf aan. Dus dat zal voor voor veganisten geen probleem zijn.
Vitamine B12, ijzer, calcium en omega-3 vetzuren zijn de supplementen waar je op moet letten als veganist.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

EgoSum schreef: 11 okt 2024 20:18
MARCDC schreef: 11 okt 2024 17:18 gebrek aan choline tast het geheugen aan...
Choline zit ook in plantaardige producten, en je maakt een deel ook zelf aan. Dus dat zal voor voor veganisten geen probleem zijn.
Vitamine B12, ijzer, calcium en omega-3 vetzuren zijn de supplementen waar je op moet letten als veganist.
mijn excuus om geen veganist te zijn is dat kippen ook muizen, mollen, padden en ratten eten als ze de kans krijgen, waarom moet ik mij dan inhouden...
neemt niet weg dat ik eigenlijk zou verwachten dat zowat iedere veganist die je ziet rijp zou zijn voor de special olympics, maar meestal zijn dat net heel sportieve, dynamische mensen... geen idee of dat allemaal een soort facade is? wie zal het zeggen...
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker
Topics: 1

Ongelezen bericht door Pluisebol »

Er zit amper choline in een veganistisch dieet.
En in theorie moet hun tekort aan choline leververvetting veroorzaken.
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker

Feit is dat er geen bewijs is behalve theorieën.
Alles is uitgebreid onderzocht bij dieren maar niet bij mensen.
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Pluisebol schreef: 12 okt 2024 23:30
Er zit amper choline in een veganistisch dieet.
En in theorie moet hun tekort aan choline leververvetting veroorzaken.
Hier staan veel 'vegan' voedingsmiddelen op:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... oline.aspx
De concentraties zijn wel een stuk lager dan in dierlijke producten, maar als je bewust gevarieerd eet kun je wel afdoende binnen krijgen. Je lichaam maakt het ook zelf aan (alhoewel niet voldoende, daarom is het een essentieel supplement).
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Pluisebol schreef: 13 okt 2024 09:15 Feit is dat er geen bewijs is behalve theorieën.
Alles is uitgebreid onderzocht bij dieren maar niet bij mensen.
Dat geldt voor veel medische kennis. Experimenten doen op mensen is lastig, er zijn niet veel vrijwilligers :lol:
Daarom worden dieren of celkweek gebruikt, afhankelijk van de vraagstelling. Muizen en konijnen staan taxonomisch dicht bij de mens dus is het aannemelijk dat de resultaten ook voor de mens gelden.
Voor heel veel onderzoek worden bijvoorbeeld muizecellen gebruikt, terwijl je ook humane cellen kunt gebruiken.
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker

In dit geval is er op enorme schaal getest op dieren.
Het lijkt misschien weinig maar er was een groei van 5 tot 15%.
Knak
Geregistreerde gebruiker
Topics: 4

Ongelezen bericht door Knak »

Vreselijk al die dierproeven, vreselijk al die vleeseters, vreselijk al die excuses om maar dieren te gebruiken en te eten, vreselijk die mensen die vinden dat een dier ongelijk gesteld mag worden aan een mens, vreselijk al die zelfbenoemde deskundigen. Maar dat er verband is tussen bepaalde chronische ziekten en darmproblemen is inmiddels duidelijk. Dat schijnt dan ook met autisme zo te zijn maar of voeding een oorzaak van autisme zou zijn? Mwahh, ik geloof dat niet zo hoor. Ik denk wel dat bv blootstelling aan gif in het verleden een uitwerking zou kunnen hebben op het ongeboren kind als ouders daaraan blootgesteld zijn geweest. Ddt, Roundup en vele vele vergiffen, ook via vlees van dieren die ermee zijn volgespoten. De mens misbruikt dier en natuur altijd voor eigen gewin. In het verleden heb ik heel wat naar binnen gekregen, loodmenie, asbest, tolueen in thinner, roeststoffen enz. Ik zou niet zeggen dat mijn ass er erger door geworden is maar gezond is het niet.
Knak
Geregistreerde gebruiker

En ja, ik weet dat vette vis, omega 3, goed is voor reumapatiënten, zoals ik. Maar ik kan dat ook op een andere wijze tot mij nemen ipv makreel of zalm. Wel lekker trouwens die vis hoor :lol:
Eric
Beheerder
Topics: 695
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric »

Ik hoorde van mensen die op doktersadvies een keer in de week 'vette vis' aten. Ze hadden het echter niet goed begrepen want het advies bleek omgezet in wekelijks gefrituurde kibbeling. "Dat is toch vet!? Of niet soms!?" Echt vet man! :)
Admin heet nu Eric.
https://autsider.net/over-ons/
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Knak schreef: 14 okt 2024 20:19 Vreselijk al die dierproeven, vreselijk al die vleeseters, vreselijk al die excuses om maar dieren te gebruiken en te eten, vreselijk die mensen die vinden dat een dier ongelijk gesteld mag worden aan een mens, vreselijk al die zelfbenoemde deskundigen.
Ja waar menen wij het recht vandaan te kunnen halen om zo met dieren om te gaan. Geloof me, heel veel mensen hebben totaal geen empathie voor een dier. En/of zien een dier niet als levend wezen, maar als een product.
De manier waarop er met die dieren wordt omgegaan maakt me echt zo woedend. Totaal geen respect voor zo'n dier. Dan doel ik met name op de bio-industrie.

Ook in medisch/biologisch onderzoek worden veel dieren gebruikt, niet alleen direct voor onderzoek, maar ook voor de productie van onderzoeksmateriaal. Zelf ben ik ook werkzaam op een celbiologisch laboratorium, dus ik ben op de hoogte van veel zaken. Ik begin er een steeds grotere afkeer van te krijgen. Ik werk zelf niet direct met proefdieren, maar indirect ben ik er wel bij betrokken.
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Admin schreef: 14 okt 2024 21:09 Ik hoorde van mensen die op doktersadvies een keer in de week 'vette vis' aten. Ze hadden het echter niet goed begrepen want het advies bleek omgezet in wekelijks gefrituurde kibbeling. "Dat is toch vet!? Of niet soms!?" Echt vet man! :)
:?

Dan kun je beter wat frietjes in de pan gooien.
Als je die onverzadigde vetten in die vis te veel opwarmt ontstaan er ongezonde verbindingen.
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker

Kippen zijn een product.
Ze krijgen allemaal dezelfde voeding.
Knak
Geregistreerde gebruiker

Pluisebol schreef: 15 okt 2024 06:02 Kippen zijn een product. :?:
Ze krijgen allemaal dezelfde voeding.
Ik geloof dat ik dit niet begrijp. Kip is een product? Een dode kip dan?
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Ik snapte hem ook niet :?

Een kip is alleen een product omdat 'de mens' het zo ziet.
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker

Wat ik zeg komt omdat we 500 miljoen kippen per jaar slachten in Nederland.
En alles wordt gemeten en aangepast voor de optimale opbrengst.
Vanaf het kuiken is de kip een product.
Ik snap niet dat jullie dat niet beseffen.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Ik las onlangs nog ergens dat de 'moderne' kippen vetter en minder gezond zijn dan de kippen van de jaren 70 vorige eeuw. Maar ze blijven nog altijd naar dat tijdsvak verwijzen om te bewijzen hoe gezond kippenvlees is.

Het is wel wat, voor legkippen worden de haantjes gewoon in een hakmolen gegooid... echt afzien zullen ze niet doen, dat gaat allemaal vrij snel, maar het is toch wel een beetje 'foei' om zoiets te doen.

Nu ja, kippen zelf hebben ook wel wat boter op hun hoofd, ik heb ze sinds we ze hebben sinds maart al een mol, een pad, een baby-padje, een muis en een klein vogeltje zien verorberen, en tal van slakken en wormen en insekten allerhande...
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Pluisebol schreef: 24 okt 2024 07:42 Wat ik zeg komt omdat we 500 miljoen kippen per jaar slachten in Nederland.
En alles wordt gemeten en aangepast voor de optimale opbrengst.
Vanaf het kuiken is de kip een product.
Ik snap niet dat jullie dat niet beseffen.
De vee-industrie ziet dieren als een product, maar dat zijn ze niet.
Veel mensen zien dieren ook als een handelsitem (fokkers etc), maar dat zijn ze niet.
Mensenhandelaren zien mensen ook als iets waar je rendement op kunt halen, dat maakt die slachtoffers nog geen product.

Als men iets ziet als zodanig wil nog niet zeggen dat het intrinsiek ook zo is.
Plaats reactie