Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Wat is autisme en waarom begrijpen we het anders dan vroeger?

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Eric
Beheerder
Topics: 695
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Wat is autisme en waarom begrijpen we het anders dan vroeger?

Ongelezen bericht door Eric »

Inleiding: wat is autisme en waarom begrijpen we het anders dan vroeger?

Autisme is een ontwikkelingsstoornis die invloed heeft op hoe iemand omgaat met anderen en hoe hij of zij de wereld begrijpt. Vroeger werd autisme minder goed begrepen en vaak gezien als een zeldzaam probleem. Tegenwoordig weten we dat er veel verschillende vormen van autisme zijn en dat iedereen met autisme andere sterke en zwakke kanten heeft. Het is belangrijk om autisme beter te begrijpen zodat mensen met autisme meer begrip en ondersteuning krijgen in de maatschappij.

De eerste beschrijvingen van autisme

De eerste keer dat autisme werd beschreven, was in 1943 door de arts Leo Kanner. Hij merkte bij elf kinderen op dat ze grote moeite hadden met sociale contacten en veranderingen. Hun gedrag was vaak teruggetrokken en ze leken minder behoefte te hebben aan contact met anderen. Kort daarna beschreef een andere arts, Hans Asperger, een groep kinderen die wel goed konden praten maar vooral moeite hadden met sociale interactie. Zijn beschrijving werd later bekend als het Asperger-syndroom. Deze beschrijvingen hebben geholpen om autisme beter te begrijpen en vormen de basis voor het onderzoek naar autisme.

Autisme in de DSM-III: officiële erkenning

Het begrip autisme werd pas in 1980 officieel opgenomen in het psychiatrisch handboek DSM-III. Vanaf dat moment werd autisme erkend als een aparte diagnose, los van andere aandoeningen zoals schizofrenie. Dit was een grote stap, omdat artsen nu specifieke criteria hadden om autisme te herkennen en te diagnosticeren. De DSM-III legde nadruk op problemen in sociaal contact en op vastzittend, herhalend gedrag. Door deze officiële erkenning werd autisme steeds serieuzer genomen en kreeg het meer aandacht in de wetenschap.

De ontwikkeling van diagnostische criteria voor autisme

Sinds de opname van autisme in de DSM-III zijn de diagnostische criteria meerdere keren aangepast. In de loop der jaren zijn er veranderingen aangebracht om de verschillen tussen mensen met autisme beter te kunnen weergeven. In de latere versies van de DSM werd autisme ondergebracht in een breder ‘autisme spectrum’. Dit spectrum betekent dat autisme een reeks kenmerken heeft die van persoon tot persoon kunnen verschillen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld veel ondersteuning nodig, terwijl anderen vrijwel zelfstandig kunnen functioneren. Tegenwoordig spreken we niet meer over subtypes zoals het Asperger-syndroom, maar over autismespectrumstoornis (ASS), waarbij men let op de mate van ondersteuning die iemand nodig heeft.

Discussie over subtypes en het brede autisme spectrum

Een belangrijke stap in het autismeonderzoek was het besef dat autisme niet altijd op dezelfde manier naar voren komt. Vroeger werden mensen met autisme vaak in specifieke ‘subtypes’ ingedeeld, zoals autistische stoornis, Asperger-syndroom, en PDD-NOS. Maar onderzoekers ontdekten dat deze indelingen niet altijd duidelijk waren en dat veel mensen met autisme ergens tussen deze subtypes in zaten. Het autisme spectrum houdt rekening met deze verschillen en benadrukt dat autisme op veel manieren kan worden ervaren. Voor sommigen was het verdwijnen van subtypes even wennen, vooral voor mensen met Asperger die zich sterk identificeerden met deze naam. Toch helpt het spectrumconcept om autisme in al zijn vormen beter te begrijpen.

Belangrijke thema’s in het onderzoek naar autisme

Onderzoek naar autisme heeft veel nieuwe inzichten gebracht. Hieronder een paar belangrijke thema’s:
  • Culturele en sociale invloeden: In sommige culturen is autisme nog steeds taboe. Dit kan invloed hebben op hoe en wanneer iemand de diagnose krijgt. In landen met weinig zorgfaciliteiten blijft autisme soms zelfs helemaal onopgemerkt.
  • Geslachtsverschillen: Autisme wordt vaker bij jongens dan bij meisjes vastgesteld. Er zijn aanwijzingen dat meisjes soms andere kenmerken laten zien en dat hun autisme daardoor moeilijker te herkennen is. Ook zijn er theorieën dat meisjes beter hun gedrag kunnen aanpassen aan de omgeving.
  • Toegankelijkheid van zorg: In rijkere landen hebben mensen sneller toegang tot een diagnose en zorg, terwijl dit in armere landen vaak lastiger is. Dit kan zorgen voor grote verschillen in hoe snel iemand met autisme de juiste ondersteuning krijgt.
Door deze thema’s beter te begrijpen, kunnen we mensen met autisme beter ondersteunen en rekening houden met hun unieke behoeften.

Conclusie en toekomstige richtingen

Autisme is door de jaren heen steeds beter begrepen, maar er is nog veel werk te doen. In de toekomst willen onderzoekers meer leren over de verschillen tussen mensen met autisme en hoe zij het beste kunnen worden ondersteund. Ook het luisteren naar de ervaringen van mensen met autisme zelf wordt steeds belangrijker. Hoe meer we begrijpen, hoe beter de wereld kan worden aangepast aan de behoeften en talenten van mensen met autisme.

https://link.springer.com/article/10.10 ... 21-04904-1
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Re: Wat is autisme en waarom begrijpen we het anders dan vroeger?

Ongelezen bericht door MARCDC »

wat ook niet echt helpt aan dat begrip is dat de eerste waar we meestal aan denken bij 'autisme' is Rainman en de dingetjes die bij hem het meest opvallen zijn savantsyndroom...
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Topics: 9

Ongelezen bericht door EgoSum »

MARCDC schreef: 27 okt 2024 16:36 wat ook niet echt helpt aan dat begrip is dat de eerste waar we meestal aan denken bij 'autisme' is Rainman en de dingetjes die bij hem het meest opvallen zijn savantsyndroom...
Yep, of Kees

Beter alleen tegen iemand zeggen als je er ook wat uitleg bij kan geven
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Topics: 0

Ongelezen bericht door Marcel »

Hoe langer ik over autisme nadenk, hoe minder ik denk dat het bestaat. Natuurlijk heb ik wel een aantal kenmerken die we autisme noemen, maar waarom heb ik eigenlijk last van die kenmerken? Dat is toch vooral omdat 'de norm' bepaald wordt door mensen die andere kenmerken hebben?
Mijn dochter heeft toevallig vandaag een gesprek gehad in het kader van haar diagnose. Er is niet zoveel mis met haar, behalve dat ze op school (deadlines, toetsen af in een bepaalde tijd, sociaal gedoe) wel tegen grenzen aanloopt. Maar wat zijn die grenzen? En zou ze ook een beperking voelen als die grenzen er niet waren? Ik bedoel dat toetsen af moeten in een bepaalde tijd. Dat er meerdere opdrachten in dezelfde periode ingeleverd moeten worden. Etc.
Het antwoord is 'nee'.
Nu wil ik daarmee niet wegpoetsen dat ze last heeft van sommige eigenschappen. Ik krijg er alleen moeite mee om daar een diagnose op te plakken. Iemand had het laatst over 'mens zijn is ook een spectrum aandoening'. Die begrijp ik wel.
Aiko
Geregistreerde gebruiker
Topics: 1

Ongelezen bericht door Aiko »

Kweetniet. Ik denk dat ik in een ander soort maatschappij ook last van mijn autisme zou hebben. Want mijn sociale inzichten en sociaal functioneren zijn dramatisch (ik overdrijf nu mss wel een beetje), en dat heb je in iedere sociale groep nodig, maakt niet uit in welke maatschappij?

Maar ik geloof wel dat er verschillende vormen en oorzaken van autisme bestaan en dat twee autisten enórm van elkaar kunnen verschillen (dat ervaar ik trouwens ook heel hard op fora).
Marcel
Geregistreerde gebruiker

Dat is een beetje wat ik bedoel: jij bent kennelijk een mens dat niet zo sterk is sociale dingen. Dat hebben jij en ik gemeen. Ik ook niet. Nu kunnen we dat autisme noemen, maar ook gewoon 'ik ben een mens dat daar niet zo sterk in is'.
Overigens bepalen de mensen die wel sociaal sterk zijn de norm. En daat heb jij vervolgens last van.
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Marcel schreef: 30 okt 2024 17:27 Hoe langer ik over autisme nadenk, hoe minder ik denk dat het bestaat. Natuurlijk heb ik wel een aantal kenmerken die we autisme noemen, maar waarom heb ik eigenlijk last van die kenmerken? Dat is toch vooral omdat 'de norm' bepaald wordt door mensen die andere kenmerken hebben?
Mijn dochter heeft toevallig vandaag een gesprek gehad in het kader van haar diagnose. Er is niet zoveel mis met haar, behalve dat ze op school (deadlines, toetsen af in een bepaalde tijd, sociaal gedoe) wel tegen grenzen aanloopt. Maar wat zijn die grenzen? En zou ze ook een beperking voelen als die grenzen er niet waren? Ik bedoel dat toetsen af moeten in een bepaalde tijd. Dat er meerdere opdrachten in dezelfde periode ingeleverd moeten worden. Etc.
Het antwoord is 'nee'.
Nu wil ik daarmee niet wegpoetsen dat ze last heeft van sommige eigenschappen. Ik krijg er alleen moeite mee om daar een diagnose op te plakken. Iemand had het laatst over 'mens zijn is ook een spectrum aandoening'. Die begrijp ik wel.
Bij Autisme is wel een aantoonbare andere bedrading in de hersenen.
Het kan best zijn dat wanneer je een hersenscan van iedereen zou maken dat blijkt dat er heel veel verschillen worden gevonden in de bedrading, dus dat er geen sprake is van een norm. Tegenwoordig lijkt het ook wel of de meeste mensen wel een psychische aandoening hebben (ADHD bijvoorbeeld).

Zelf denk ik dat het label tegenwoordig te snel wordt opgeplakt. Maar als je de klassieke autisten ziet, kun je toch onmogelijk beweren dat die normaal functioneren? Neem bijvoorbeeld Kees, die kan niet zelfstandig wonen.

Ik heb bij mezelf altijd nog de twijfel of de levensloop vanaf het begin niet de oorzaak is. Dus dat er in aanvang niets mis was. Mijn diagnose was rond mijn 50ste dus de informatie uit de kindertijd was niet compleet en is ook niet erg accuraat geweest.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Volgens mij voldoen de heksen van vroeger wat aan de beschrijving van vrouwen met autisme.
Vrouwen die wat asociaal zijn, ergens buiten het dorp gaan wonen, kruidentuintje onderhouden, fascinatie voor geneeskrachtige dingen, nogal in zichzelf gekeerd, maar eigenlijk best wel bereid om anderen te helpen, vaak ook in het gezelschap van een kat...

In het beste geval worden die dan op prijs gesteld door mensen die hen om wijze raad gaan vragen, maar vaak worden ze ook gemeden als de pest en soms zelf vervolgd.

Bij mannen denk ik dan eerder aan kluizenaars...
Aiko
Geregistreerde gebruiker

En ook hier die tegengestelden he. Misschien voldoen die inquisiteurs van vroeger ook wel aan die criteria van autisme 😬.
Marcel
Geregistreerde gebruiker

@ergosum,
Het zal vast dat mijn hersenen anders (dan wie?) bedraad zijn. Het probleem is ook hier: wat is de norm?
Ik heb mijn diagnose nu een paar jaar. Het belangrijkste dat ik er van leer is dat mijzelf moet accepteren zoals ik ben. En dat ik moet stoppen me aan te passen aan de norm (wat dat ook moge zijn). Als ik daar gelijk mee was begonnen, had ik geen last gehad van autisme. De meeste last heb ik gehad van me anders voelen.

Probleem is wel dat de norm nogal hardleers is. Ik wordt steeds blijer van mensen die mij gewoon lekker de ruimte geven om te zijn wie ik ben, zonder van mij te vragen me aan te passen aan de norm. En soms is de norm ook niet te doen voor mij. Er is geen studie die ik gedaan heb binnen de gewone tijd. Maar heb ik dan autisme? Of is die norm dan iets te rigide opgesteld? Mijn dochter werkt heel hard op school, maar heeft toch moeite alle ballen in de lucht te houden. En dat is niet omdat ze niet slim genoeg is.
Aiko
Geregistreerde gebruiker

Marcel schreef: 31 okt 2024 07:18 Dat is een beetje wat ik bedoel: jij bent kennelijk een mens dat niet zo sterk is sociale dingen. Dat hebben jij en ik gemeen. Ik ook niet. Nu kunnen we dat autisme noemen, maar ook gewoon 'ik ben een mens dat daar niet zo sterk in is'.
Overigens bepalen de mensen die wel sociaal sterk zijn de norm. En daat heb jij vervolgens last van.
Nee maar mijn sociaal inzicht en functioneren zijn wel echt zwak, ook in verhouding met "de rest" van mezelf. Ik denk niet dat ik daar in een andere samenleving of tijd minder last van had.
Marcel
Geregistreerde gebruiker

Niet als je je gaat gedragen naar de norm. Ik denk dat je er geen of in ieder geval veel minder last van hebt als je je van die norm niet zoveel aantrekt.
Dyslexie. Dit is pas een probleem geworden toen kunnen lezen en schrijven de norm werd. Daarvoor waren mensen met dyslexie gewoon net als alle andere.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen problemen zijn. Iemand met autistische kenmerken past vaak niet zo heel goed in een moderne samenleving. Net als iemand die dyslectisch bedraad is. In ieder geval niet zonder aanpassingen.
Aiko
Geregistreerde gebruiker

Ja. Ik vraag mij gwn af of het sociale aspect niet in iedere maatschappij een prominente rol inneemt. Maar misschien vergis ik mij hoor.
Marcel
Geregistreerde gebruiker

Ik denk niet dat je je vergist, maar maakt dat dat autisme een afwijking is? Een aandoening?
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 158
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Ongelezen bericht door arjen37 »

Marcel schreef: 01 nov 2024 13:20 Ik denk niet dat je je vergist, maar maakt dat dat autisme een afwijking is? Een aandoening?
Tja, we noemen iets een afwijking als het niet de meerderheid is.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Marcel
Geregistreerde gebruiker

En wanneer stel je een diagnose?
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 158
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Ongelezen bericht door arjen37 »

Meestal als je tegen problemen aanloopt dan ga je nadenken over hoe je die op kunt lossen. Als je dat in je eentje niet lukt dan zoek je hulp. En die kan met ideeën komen over wat je "mankeert". Bijvoorbeeld.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

MARCDC schreef: 31 okt 2024 23:59 Volgens mij voldoen de heksen van vroeger wat aan de beschrijving van vrouwen met autisme.
Vrouwen die wat asociaal zijn, ergens buiten het dorp gaan wonen, kruidentuintje onderhouden, fascinatie voor geneeskrachtige dingen, nogal in zichzelf gekeerd, maar eigenlijk best wel bereid om anderen te helpen, vaak ook in het gezelschap van een kat...

In het beste geval worden die dan op prijs gesteld door mensen die hen om wijze raad gaan vragen, maar vaak worden ze ook gemeden als de pest en soms zelf vervolgd.

Bij mannen denk ik dan eerder aan kluizenaars...
Ik hoop niet dat ze autisten ook op de brandstapel gaan zetten dan :lol:
EgoSum
Geregistreerde gebruiker

Marcel schreef: 01 nov 2024 07:25 @ergosum,
Het zal vast dat mijn hersenen anders (dan wie?) bedraad zijn. Het probleem is ook hier: wat is de norm?
Zo werkt het in de medische wetenschap. Als jij je bloed laat prikken worden de gemeten waarden ook vergeleken met normaalwaarden.
En als je een afwijkende waarde hebt, is er wel een onderliggende reden voor.

Nu zijn normaalwaarden in het bloed natuurlijk gebaseerd op veel meer metingen dan hersenscans, maar het principe is hetzelfde.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Nu ik weet wat het voor mij betekent en ik ook een beetje een savant-dingetje heb wat flink geld in het laatje brengt kan ik ook wel stellen dat ik de rozen waardeer en de doornen respecteer, zoiets...
Ik zie mezelf wat als die rare schildpad die uiteindelijk blaakt van zelfvertrouwen nu de race gewonnen is, en dan nog tegen een bende hazen.

Maar toen ik indertijd die inzinking had met de situatie met mijn moeder en het bejaardentehuis...
toen vond ik het toch echt wel een handicap.
Plaats reactie