Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Verband tussen opwarming van de aarde en autisme?

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Eric
Beheerder
Topics: 695
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Verband tussen opwarming van de aarde en autisme?

Ongelezen bericht door Eric »

Inleiding: Wat is autisme en hoe kan het verband houden met klimaatverandering?

Autisme, of autismespectrumstoornis (ASS), is een aandoening die het denken en gedrag beïnvloedt. Mensen met autisme hebben vaak moeite met sociale situaties, communiceren soms anders, en kunnen unieke interesses of gedragingen vertonen.

Onderzoekers kijken nu naar factoren in de omgeving, zoals klimaatverandering, die autisme kunnen beïnvloeden. Hoewel het vreemd klinkt, laat onderzoek zien dat stijgende temperaturen mogelijk invloed hebben op onze gezondheid, inclusief de ontwikkeling van autisme bij jonge kinderen. Hoe werkt dit precies? Daarover meer in dit artikel.

De stijging van autisme en temperatuur: wat laten de cijfers zien?

Uit het onderzoek blijkt dat het aantal kinderen met autisme wereldwijd is toegenomen, en dat dit deels zou kunnen samenhangen met de stijgende temperaturen. Tussen 1990 en 2019 was de gemiddelde temperatuur wereldwijd hoger, wat volgens de onderzoekers leidde tot meer risico op autisme bij kinderen.

Ze ontdekten bijvoorbeeld dat een temperatuurstijging van 1 °C de kans op autisme met 3% verhoogde. Bij jongens was dit effect nog sterker. Ook bleek dat kinderen in gebieden met lagere inkomens, waar vaak minder toegang is tot gezondheidszorg, gevoeliger zijn voor dit risico.

Hoe werkt de invloed van temperatuur op de ontwikkeling van autisme?

De onderzoekers leggen uit dat hogere temperaturen tijdens de zwangerschap en in de eerste levensjaren invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van de hersenen. Denk bijvoorbeeld aan een zwangere moeder die leeft in een gebied met veel hittegolven. Als zij hierdoor stress ervaart of minder goed slaapt, kan dat invloed hebben op de gezondheid van haar baby.

Ook zijn er aanwijzingen dat langdurige hitte kan leiden tot meer ontstekingen in het lichaam. Dit kan op zijn beurt invloed hebben op de hersenen van een kind in ontwikkeling. De exacte werking is nog niet helemaal duidelijk, maar deze resultaten geven aanleiding voor verder onderzoek.

Wie heeft het meeste risico?

Het onderzoek laat zien dat niet alle kinderen evenveel risico lopen. Jongens hebben volgens de cijfers een hogere kans op autisme bij toenemende hitte dan meisjes. Ook blijkt dat kinderen in landen met lagere inkomens vaak kwetsbaarder zijn, omdat de hitte in deze gebieden intenser kan zijn en de gezondheidszorg minder toegankelijk. Dit betekent dat de omstandigheden waarin een kind opgroeit van grote invloed kunnen zijn op het risico op autisme.

Toekomstverwachtingen: vier scenario’s van klimaatverandering

De onderzoekers keken ook naar de toekomst en gebruikten vier verschillende scenario’s om de temperatuurtoename te voorspellen. Elk scenario geeft een andere mogelijke uitkomst van hoe het klimaat kan veranderen, afhankelijk van hoeveel we wereldwijd doen om klimaatverandering te verminderen. Hier zijn de vier scenario’s in het kort:

- SSP126: De opwarming is minimaal. In dit scenario is de stijging in het aantal gevallen van autisme ook minimaal.
- SSP245 en SSP370: Hierin stijgt de temperatuur wat meer, wat ook leidt tot een matige toename van autisme.
- SSP585: Dit is het scenario waarin de temperatuur het sterkst stijgt. In dit scenario verwacht men tegen 2100 een toename van 68% in het aantal autismegevallen in sommige warme gebieden.

Deze scenario’s helpen om een beeld te krijgen van wat er kan gebeuren als de opwarming doorzet.

Wat kunnen we doen? Mogelijke oplossingen en aanpassingen

Gelukkig zijn er dingen die we kunnen doen om het effect van hitte op onze gezondheid te beperken. Ouders kunnen bijvoorbeeld letten op voldoende verkoeling voor hun kinderen tijdens warme dagen. Scholen en kinderdagverblijven kunnen maatregelen nemen zoals schaduwrijke speelplekken en toegang tot water, zodat kinderen niet oververhit raken.

Ook kunnen overheden investeren in betere gezondheidszorg en klimaatvriendelijke aanpassingen voor gemeenschappen met minder middelen. Deze maatregelen kunnen kinderen helpen om zich beter aan te passen aan de stijgende temperaturen.

Conclusie: het belang van verdere onderzoeken

Dit onderzoek is een eerste stap in het begrijpen van de mogelijke invloed van klimaatverandering op autisme. Hoewel er een verband lijkt te zijn, weten we nog niet alles. Verdere studies zijn nodig om dit beter te begrijpen en om manieren te vinden om kinderen te beschermen. Dit onderzoek laat in elk geval zien hoe belangrijk het is om klimaatverandering serieus te nemen en samen te werken aan oplossingen voor een gezonde toekomst.

Zhou Q, Chen J, Ma J, Jiao W, Liang Z, Du R, Pan Y, Liu L, Qian Q, Sun S, Ji Y, Zhang Z. Relationship between global warming and autism spectrum disorder from 1990 to 2019. BJPsych Open. 2024 Nov 6;10(6):e198. doi: 10.1192/bjo.2024.790. PMID: 39501834.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Re: Verband tussen opwarming van de aarde en autisme?

Peiling: Denk jij dat klimaatverandering invloed kan hebben op autisme?

Vraag 1:
Denk je dat stijgende temperaturen kunnen bijdragen aan een stijging in het aantal kinderen met autisme?
- A: Ja, het lijkt me aannemelijk dat er een verband is.
- B: Misschien, maar het is moeilijk om dat zeker te weten.
- C: Nee, ik denk dat het toeval is dat ze allebei toenemen.
- D: Ik weet het niet, maar het lijkt me wel interessant om hierover meer te weten.

Vraag 2:
Welke factoren denk jij dat belangrijker zijn bij het ontstaan van autisme?
- A: Genetische aanleg
- B: Omgevingsfactoren zoals chemicaliën of luchtkwaliteit
- C: Leefstijl en gezondheid van de ouders
- D: Het is waarschijnlijk een mix van factoren
- E: Geen idee

Vraag 3:
Vind je dat klimaatverandering meer aandacht moet krijgen als het gaat om de gezondheid van kinderen?
- A: Absoluut, het effect op de gezondheid is nu al zichtbaar.
- B: Misschien, maar ik denk dat andere factoren belangrijker zijn.
- C: Nee, ik geloof niet dat klimaatverandering zulke directe gezondheidsinvloeden heeft.
- D: Ik ben er nog niet over uit.

Vraag 4:
Denk je dat er genoeg onderzoek is gedaan naar de invloed van klimaatverandering op autisme?
- A: Ja, ik denk dat we al veel weten.
- B: Nee, dit onderwerp verdient meer aandacht en onderzoek.
- C: Ik weet het niet, maar ik sta open voor meer informatie.
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Topics: 0

Ongelezen bericht door Marcel »

Het is toch geen 1 april?
Eric
Beheerder
Contacteer:

Oorzaak en gevolg lijken mij ook wat gezocht. :)
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Ongelezen bericht door MARCDC »

Er gaat het één en ander nogal bruusk veranderen, en daar hebben mensen met autisten het waarschijnlijk heel moeilijk mee :?

Als ik Greta Thunberg bezig hoor moet ik ook wel hartelijk lachen, hoor...
ze hebben jouw kindertijd afgepakt? nou nou, een kindertijd in Scandinavië zal toch nog wel meevallen, of hebben ze daar ook al sweatshops... vast niet.
Het is allemaal het gevolg van de uitwasemingen van die vieze industriële revolutie die ons ook welvaart zonder voorgaande heeft bezorgd. Volgens mij heeft het meisje nostalgie naar een fijn verleden met Pipi Langkous en Tommy en Annika en de kinderen van Bolderburen, maar dat zijn fictieve figuren, je kunt al net zo hard terug verlangen naar de tijd van mister Darcy en Pride & Prejudice en Sense & Sensibility, maar de realiteit toen was heel anders, minder poëtisch, werken dedjuu... kindertijd was toen werken met pa en ma op de boerderij, varkens emmers voer gaan dragen, lunchpaketten klaarmaken en gaan wegbrengen naar de ooms en papa's en grootvaders die op het veld werkten... 't moest allemaal opbrengen, toen, niet zoals nu. 8-)
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Topics: 0

Ongelezen bericht door Marcel »

Waar heb je het over Marc? Ze maakt zich gewoon bezorgt over de toekomst van de planeet. En met reden.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Er zijn 3 berichten verwijderd.
Plaats reactie