Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Theory of Mind

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Plaats reactie
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders

Theory of Mind

Bericht door Tatu »

Ik haal de nieuwste blog over dit onderwerp even naar het forum toe.
De meest recente discussie die ik over Theory of Mind heb gevoerd was in 2024, tijdens een college aan de universiteit over taalstoornissen. Het curriculum van dat vak en de literatuur van 20 jaar geleden beschouwden autisme als een taalstoornis. De voornaamste beperkingen van autisten zouden liggen in de pragmatiek en de Theory of Mind. De docent noemde als casus dat kinderen met autisme meestal niet de Anne and Sally test 'halen'; volwassenen met autisme begrijpen deze test vaak wel maar testen waarmee Theory of Mind op een hoger niveau wordt getoetst vaak niet (al ben ik niet bekend met dergelijke testen).
Nu geeft de blog een genuanceerder en naar mijn idee preciezer beeld. Mijn Theory of Mind is redelijk goed, zolang ik de prikkels de baas ben. Nu moet ik wel zeggen dat ik vermoedelijk al vroeg aan de Theory of Mind ben gaan werken omdat dat aanbevolen werd in een diagnostische test toen ik 7-8 jaar oud was.
Hoe zit dat bij jullie?
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Re: Theory of Mind

Bericht door MARCDC »

ik heb een hypothese daarover.
Ik vermoed dat het 'mentaal je voorstellen hoe een ander de wereld ziet, met dingen die die persoon niet weet of anders geleerd heeft... dat dit iets is wat bij een neurotypisch persoon veel vlotter gaat, zonder er bij na te denken...
Bij mensen met autisme kost het meer moeite.
Het gaat 'm dan ook om omgaan met zaken zoals propaganda, narcisten die liegen en bedriegen, leugentjes om bestwil, eufemismes, verbloemende taal, hints, alles wat niet rechttoe-rechtaan communicatie is...
Zelfs voor een persoon met een diagnose die er toch in is geslaagd om een goede job te houden, een gezin, een eigen huis, kinderen die zelf ook opgroeien en volwassen zijn geworden... zelfs voor zo iemand blijft omgaan met een wereld waarin zoveel van dat onduidelijk communiceren de norm is heel vermoeiend. Alsof zo iemand telkens een extra paar vertaalslagen en rationele bedenkingen moet maken waar die zaken voor een neurotypisch persoon gewoon 'eigen' zijn, buiten het bewuste om gebeuren.
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
2e diagnose: Anders

Re: Theory of Mind

Bericht door Tatu »

Mensen met autisme moeten allerlei prikkels nu eenmaal veel bewuster filteren. Zou specifiek de Theory of Mind daarin moeilijker zijn, of is het zo dat in het algemeen de prikkels anders verwerkt worden, en de Theory of Mind en andere specifieke prikkels die geraakt worden afhankelijk zijn van het individuele brein?
Plaats reactie